ארכיון חדשות

תודות לבית ספר מגידו

14.06.2019 17:58

‏9.6.2019
‏
אל:
קרין שטרן, מנהלת מחלקת החינוך של מ.א. מגידו
סימה מנט, מנהלת תיכון אזורי מגידו
מיכל מלכה, מנהלת מחלקת ילדים ונוער מ.א. מגידו
ארנית זיו, מנהלת מחלקת הגיל הרך מ.א. מגידו
אילנה ארז ושקד פרי, חוות אדמה
אלעד שני, חברת הנעורים האזורית "רעות" 

הנדון: ביקור סטודנטים מתכנית מנהיגות בחינוך לתואר שני בבית ספרכם בתאריך 30.5.2019


שלום רב,
במסגרת התכנית "מנהיגות בחינוך, לתואר שני באורנים" לומדים הסטודנטים בשלוש התמחויות: ניהול בתי ספר, ניהול ופיתוח פדגוגי ומנהיגות בקהילה. במסגרת התכנית נלמדים קורסים המשותפים לכולם, וכאלה המיוחדים לכל התמחות.
הביקור בבית ספרכם חשף את הסטודנטים לתפיסות שונות על אודות חינוך בבית ספר תיכון אזורי, חינוך במרחב ביוספרי ומשמעותו, "חוות אדמה" – כחווית למידה ייחודית טבע, חברת נעורים, סביבת חינוך קיבוצית-ייחודית ופעילות משותפת עם מחלקת חינוך במועצה אזורית. מרבית הסטודנטים מגיעים מאזורים עירוניים במגזר היהודי והערבי. הסיור בבית הספר התיכון באזור כפרי-קיבוצי הפגיש אותם עם ערכי חינוך ופעילויות פורמליות וחברתיות-קהילתיות שלחלקם לא היו מוכרות כלל. כמו למשל: הירארכיות בית-ספריות, דיאלוג שוויוני יותר בין מורים לתלמידים, זירות הוראה אחרות ובניית דפוסים שוויוניים יותר במערכת הבית-ספרית כמערכת המשלבת למעשה את שלושת ההתמחויות הנלמדות בתכנית.
הסיור הסתיים בדיון קבוצתי וכללי בו העלו הסטודנטים שאלות רבות לגבי התרשמותם מהביקור והיו אף שציינו כי ינסו ליישם מספר עקרונות שלמדו במערכות החינוך שלהם.
להלן מספר ציטוטים מדברי הסטודנטים על הסיור:
"היה סיור מעניין, מאורגן והכל כהלכה, התנהל על פי הלו"ז, ניכר שהשקיעו מחשבה רבה על כל פרט ופרט! שיתוף הפעולה ההדוק בין החינוך הפורמלי ללא פורמלי מרשים מאוד. לא ידעתי שהאזור מוכר ע"י אונסקו כשמורה ביוספירית, הנושא מעניין מאוד, נגעו בזה מעט בתחילת היום."

"הסיור שנערך ביום חמישי היה מרתק והעשיר אותי בידע רב. החשיפה למערכת חינוך מהסוג הפחות מוכר האירה אצלי נקודות רבות למחשבה. החל מהדרך הייחודית לסנכרון כלל המערכות (חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי) בשילוב של ההורים הילדים והצוותים. העובדה שהקהילה נתפסת כחלק משמעותי בהבניה החינוכית. נהניתי לראות את המרחבים הפתוחים, את השימור הסביבתי ואת שפע הירוק והצומח.
ניכר כי קיימת השקעה אין-סופית בחשיבה ובפיתוח, בהתאמה לצרכים המשתנים מתוך ראיית התלמידים. לרגעים חשבתי שאולי זה אפילו קצת מפוזר מדי ואני הייתי הולכת שם לאיבוד, גם בשבילים וגם במחשבות. בכל זאת-השפע כמעט אין סופי.
כאשר חשבתי על זה שוב לעומק הבנתי כי מי שגדל לתוך חוויה ואווירה שכזו בוודאי יצליח למצוא את עצמו וגם אם לא-בטוחני שיקבל יד מושטת לעזרה."

"תודה על למידה משמעותית וחוויה של הנאה באווירה ירוקה ונעימה. למדנו ששיתוף פעולה בין מערכות בקהילה מאפשר שפה משותפת בהובלת תהליכים, לטובת כולם.
האווירה והתחושה שרואים את הילדים ובני הנוער בראייה רחבה והוליסטית, ושיש להם מקום לביטוי אישי  וללקיחת אחריות והחלטות, הרחיב את ליבנו.
אנחנו רואים חשיבות גדולה בטיפוח זהות מקומית בכל מערכת החינוך וחושבים שאופן הביטוי והחיבור יכול לסייע להעלאת תחושת השייכות של האנשים ולעורר בהם רצון ליזמויות חדשות."

תודה על חוויה מעניינת ועל הזמן שהקדשתם לנו,  					יישר כוח!!

						  
 פרופ'לילך לב ארי - ראשת התכנית והסטודנטים 

העתק: פרופ' משה יצחקי, דיקן הפקולטה ללימודים מתקדמים, מכללת אורנים